Vroeger gingen mensen op handbal. Of desnoods voetbal. Van BMX, Pentjak Silat of wakeboarden hadden mensen nooit gehoord. De concurrentie is moordend tegenwoordig. Daarom kan het gebruik van social media een vereniging een flinke duw in de juiste richting geven. #tips #incoming
Internet, social media en de hele online mikmak geven verenigingen de mogelijkheid kosteloos de club een podium te geven. Vind je het ook zo heerlijk om na een training met leden van de club wat te drinken in de kantine? Dat gevoel kun je online kwijt. Zodat iedereen het ziet en dolgraag lid wil worden van jouw cluppie. Welke tools kun je gebruiken?
Website
De website van de club is dé plaats voor alle broodnodige informatie over de club. Hoe laat wordt er getraind, waar vinden de wedstrijden plaats en waar kun je een aanmeldingsformulier halen? Zo staat niemand op donderdagavond met z’n fiets, kletsnat, bij de verkeerde sporthal. De website is het online visitekaartje van je club. De sitestats schieten omhoog als je social media inzet.
Facebook
De meeste leden, ouders, supporters én potentiële leden vind je terug op Facebook. Zorg ervoor dat je club een frisse uitstraling heeft op het platform. Staat er een wedstrijdverslag op de website? Deel hem op Facebook! Vergeet niet een goed plaatje, het liefst een toffe actiefoto, aan het bericht toe te voegen. Zo valt je bericht goed op tussen de verschillende kattenmemes en die wekelijkse selfie van je vrijgezelle tante.
Instagram
Helemaal hip. Op Instagram spreek je voornamelijk de jeugd van je club aan. Laat weten wat er speelt binnen de club door een gave foto te plaatsen. Maak de voortekst dan niet te serieus, want daar zit Maud (13) tussen haar blokuur biologie en aardrijkskunde natuurlijk helemaal niet op te wachten.
Twitter
In 140 tekens kun je uitstekend de verschillende tussenstanden en uitslagen van de teams tweeten. En vergeet dan vooral niet de D2. Ze speelden dit weekend tegen de koploper en scoorden maar liefst twaalf keer! #patatindekantine
YouTube
Je kunt schrijven over die ene speciale clubavond. Of verschillende foto’s plaatsen. Maar bewegend beeld met werkende stemmen eronder geeft natuurlijk het échte beeld van dat speciale verenigingsmoment. Tevens kun je op YouTube wedstrijden livestreamen. Zit er zo’n ‘Handige Harry’ binnen jouw team?
Snapchat
Nog hipper dan Instagram. Maak een account aan, deel het wachtwoord met een aantal fanatieke snapchatters binnen de club en laat alle leden meegenieten van zo’n verre uitwedstrijd. En vergeet dan vooral niet een flinke fotosessie van het bezoekje aan de McDonalds. Jaloersmakend!
Internet biedt verenigingen ontzettend veel mogelijkheden de club een prachtig gezicht te geven en op die manier mensen in het dorp, stad of regio te laten zien wat de handbalsport is en hoe heerlijk jouw vereniging is. Neem ze mee. Online. Aan de bak!