Als aanvoerder van Volendam werd Dirk Tuip (35) meermaals landskampioen. Als online marketeer wil hij ook na zijn actieve carrière waardevol zijn voor de handbalsport. Sinds 2015 is SearchUser sponsor van de Oranjedames. “Wij hebben veel aan de handbalsport te danken en willen iets terug doen.”
Het landskampioenschap met Volendam in het seizoen 2003/2004 zal Dirk Tuip niet snel vergeten. “Vanuit de jeugd werkten we ons met een vaste groep op naar de eredivisie”, opent hij het gesprek. “We hadden de juiste mentaliteit. Volendam staat bekend als een kermisdorp. We waren volgens kenners de enige vriendengroep in Volendam die geen drugs gebruikten. Het heeft ons veel successen opgeleverd. Zo wonnen we een aantal keer de Nederlandse titel.”
Bedrijfsleven
Een blessure dwong Tuip afscheid te nemen van het geliefde spelletje. “Op mijn drieëntwintigste, toen ik op proef was in Stuttgart, ging het voor het eerst mis met mijn schouder. Noodgedwongen moest ik op mijn zevenentwintigste stoppen. Ik kon het niet over mijn lippen verkrijgen het de groep te vertellen. Het deed me ontzettend veel pijn”, vertelt Tuip. De overstap naar het bedrijfsleven volgde snel.
De spelmaker van weleer dook de wereld van de online marketing in. Na een functie als marketing manager op het Johan Cruyff Instituut startte Tuip zijn eigen bedrijf: SearchUser. “Ik voelde de hang naar internet. Ik deed al veel experimenten met zoekmachines”, vertelt Tuip met veel passie. Het online marketingbureau houdt zich onder meer bezig met leadgeneratie en marketing automation. Door de jaren heen stonden Volendamse spelers als Joey Duin, Marco Woltersom en Mathijs Vink op de loonlijst. Laatstgenoemde is momenteel samen met doelman Gerrie Eijlers nog in dienst bij het bedrijf.
Logo op shirt
“In het begin had ik wel een beetje moeite met het bedrijfsleven”, kijkt Tuip terug. “In de sportwereld word je afgerekend op prestaties. Iedereen kijkt toe. Het is knip en klaar. In het bedrijfsleven kun je soms ergens tussendoor fietsen. Ook kun je doelen stellen voor langere termijn, waardoor de scherpe randen op korte termijn missen.”
Sinds 2015 schittert het logo van het bedrijf van Tuip op het tenue van de Oranjedames. “Een maand voor het succesvolle WK in Denemarken heb ik een mail gestuurd naar Tjark de Lange”, zegt hij. “Wij hebben veel aan de handbalsport te danken en willen iets terug doen. Dat was de strekking van het bericht. We konden nog mee op de zijkant van het shirt. De ploeg haalde de finale en het logo van ons bedrijf haalde alle kranten.”
Oud-spelers
Tuip hoopt de sport, en in het bijzonder het NHV, ook op online gebied te kunnen helpen: “Er is online ontzettend veel aan de hand. Zo biedt social media ontzettend veel kansen. De bond moet werken met beperkte mankracht. Als voormalig aanvoerder heb ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Met SearchUser helpen we. Ik denk dat er veel meer oud-spelers de handbalsport vooruit kunnen helpen. En dat ook meer samen doen in plaats van los. Al is het een keertje in de week training geven. Of expertise delen met andere clubs. De trends zijn tegen een teamsport zoals handbal. Maar er liggen veel kansen.”