Skip to main content

”We willen spelers ondersteunen in hun reis naar de top”

By 11 november 2022Achtergrond, Voorpagina

Het EK vrouwen gevolgd door het WK mannen in januari betekent ook voor de grote sportmerken veel kans op zichtbaarheid. Een vraaggesprek met Joost Konings, marketingcoördinator bij Mizuno Benelux, over de samenwerking met atleten en het werk achter de schermen bij het Japanse sportmerk.

Advertentie

Met welke Oranje-internationals werkt Mizuno allemaal samen?
Wij werken samen met Estavana Polman, Kelly Dulfer, Debbie Bont, Laura van der Heijden, Dione Housheer, Bo van Wetering, Kim Molenaar, Yara ten Holte, Inger Smits, Zoë Sprengers, Nikita van der Vliet, Kelly Vollebregt en Larissa Nüsser. Bij de mannen zijn dat onder anderen Tommie Falke, Niko Blaauw, Ivar Stavast, Jasper Adams, Samir Benghanem, Jeffrey Boomhouwer en René de Knegt. Ook opkomende talenten als Donny Vink en Thomas Houtepen zijn aan ons verbonden.

Hoe komt zon samenwerking tot stand? Is er vooraf een wensenlijstje?
Vaak heeft de speler een bepaalde voorkeur voor een merk. Mizuno heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in productontwikkeling en heeft als een van de weinige merken een focus op handbal. Gelukkig wordt dit door atleten opgemerkt en weten ze ons te vinden, maar andersom benaderen wij soms ook spelers. Mizuno sponsort ook diverse clubs in de hoogste competities, zoals Aalsmeer en VOC. Zo ontstaan ook contacten. We hebben ook nauw contact met spelersmakelaars om te kijken hoe we atleten kunnen ondersteunen in hun reis naar de top.

Met welke niet-Mizuno-atleet zouden jullie nog graag willen samenwerken? 
Goede vraag. Er zijn uiteraard nog genoeg spelers die we graag op Mizuno-schoenen zouden willen zien, maar met het ondertekenen van een contract met Mikkel Hansen is er natuurlijk wel een enorme wens in vervulling gegaan. Mikkel is een wereldtopper. Zijn palmares spreekt voor zich, net als het rijtje clubs dat hij achter zijn naam heeft. Daarbij heeft hij natuurlijk een enorme uitstraling. We zijn erg trots dat hij nu al jaren op onze schoenen speelt.

Advertentie

Waarop baseer je dat een atleet goed bij het merk past? Gaat het voornamelijk om populariteit of kijken jullie ook naar andere zaken?
Mizuno heeft als merk een aantal kernwaarden: innovatief, performance, betrouwbaar, gepassioneerd en inspirerend. Veel van die kernwaarden kunnen matchen met een atleet die we ondersteunen. Tijdens een kennismaking merk je snel genoeg of er een match is. Natuurlijk wil je als merk ook graag grote sporters aan je binden. Een atleet met een grote fanbase kan heel interessant zijn, maar je moet niet vergeten dat atleten met minder fans ook van waarde kunnen zijn als ze een heel specifieke doelgroep kunnen bereiken.

Heb je tijdens het toernooi contact met Mizuno-atleten? 
Dat komt zeker voor. We weten dat een atleet zijn of haar focus moet houden, maar we willen ook een merk zijn dat betrokken is. We proberen altijd een band met de atleet op te bouwen, omdat we als sportfanaten ook hopen dat onze atleten succesvol zijn. Daarnaast kan het soms ook erg praktisch zijn om nauw contact te hebben. Zo zijn er bij de handbaldames ooit schoenen gestolen in het hotel. ‘Hoe dan?’ zul je denken, maar het gebeurde echt. Dan moet je snel schakelen en de speelsters zo snel mogelijk voorzien van de juiste modellen. Dat is gelukkig gelukt.

Hoe komen nieuwe modellen en kleuren tot stand? Worden atleten daarbij betrokken en op welke manier?
Binnen de collecties van Mizuno zijn we altijd op zoek naar verhalen. Kleuren worden niet zomaar gekozen omdat het er mooi uitzag op de tekentafel. Om een voorbeeld te geven: de nieuwste damescollectie is gebaseerd op ‘Katagami’. Katagami is een traditioneel Japanse ambacht van het maken van papieren stencils voor het verven van textiel. Het pack heeft een frisse look van wit met metallic roze en is bedoeld voor vrouwelijke atleten die op zoek zijn naar een modieuze en elegante schoen. Perfect voor de handbaldames tijdens het EK!

De nieuwste uniseks-/herenmodellen zijn samengekomen in het ‘Boro Pack’. Het pack is geïnspireerd op de traditionele Japanse patchworktechniek Boro, waarbij kleren worden gerepareerd of versterkt met vintage prints en patronen. Het Boro Pack bestaat uit een mix van verschillende blauwtinten die op de schoenen zijn samengebracht en die direct verwijzen naar het eeuwenoude ambacht. Er zit dus veel meer achter dan zomaar een kleur kiezen.

We zijn altijd op zoek om onze schoenen te verbeteren. Het komt regelmatig voor dat er testmodellen zijn die op de planning staan voor de collectie die het jaar erop uitkomt. Doordat topatleten deze testmodellen uitgebreid proberen, kan Mizuno met hun feedback de producten nog verder verbeteren. Het productteam is dan ook regelmatig te vinden op bijvoorbeeld Papendal.

Zijn er merken die het binnen het handbal nu beter doen dan Mizuno?
Zoals een atleet dit ook moet doen, gaan wij als merk ook uit van onze eigen sterkte. Er zijn altijd meerdere merken actief binnen een bepaalde sport. Dat is alleen maar goed, dat maakt het aanbod sterker. Omdat iedere handballer uniek is, hebben wij verschillende types schoenen. Voor ieder niveau. Goed advies is daarin belangrijk en het is daarom altijd goed om je te laten adviseren of goed in te lezen.

Stel: de EK-finale gaat tussen Nederland en Duitsland. Nederland heeft geen enkele speelster die op Mizuno speelt, bij het Duitse team speelt iedereen op Mizuno. Voor wie juicht Joost Konings dan
Haha, dat laat zich raden. Uiteraard voor Nederland! 

Advertentie